Aгресията в училище и алтернативи на наказанието

Общност за приобщаващо образование провокира дискусия

15 август 2017 г.
Aгресията в училище и алтернативи на наказанието

Когато се говори за агресия, фокусът е основно върху санкциите, без да се коментират нейните първопричини и как тя да бъде предотвратена. Агресията в училище става важна обществена тема единствено след случаи, които са публично отразявани, смятат от Професионална общност за приобщаващо образование и излизат с позиция за широка обществена дискусия.

 „Осъзнаваме ли моралния избор, който правим, вземайки решение да наказваме дете, което всъщност има нужда от помощ?“, казва Анет Маринова, психолог и клиничен социален работник.

„Алтернативата на наказанието е да помагаш. И въпросът за нас е не дали, а как помагаме", коментира Ива Бонева, изпълнителен директор на Център за приобщаващо образование.

Ето 7-те основни точки за обсъждане в дискусията, които предлага общността:

- Агресията и мястото на училището в живота на децата

В училище детето се учи кое е приемливо и кое не. Отговорността на училището не може да бъде ограничавана до обсега на заснетото с камерите или до оградата на училищния двор. Ако детето не намери надежден възрастен, който да е насреща при проблем, то ще бъде принудено да потърси съвет от връстниците си, които имат същия социален стаж и не могат да му дадат гледната точна на опита.

Въпросът е готови ли са възрастните да придружават децата в израстването, дали имат позиция за възпитанието им и как ги учат да се самоконтролират.

- Дефинирането и реакциите на агресията

Всяка негативна проява се етикира като „агресия“. Не се прави разлика между агресия, тормоз и инцидент. Няма и разбиране за това, че агресивното поведение е част от функционирането на всеки човек и в този смисъл не може да го победим окончателно, както често се говори.


Изначално липсва разбирането, че проблемното поведение е съпътствано често от душевни страдания.

В чл. 41 от действащата Наредба за приобщаващо образование мерките за преодоляване на проблемно поведение при децата са неадекватно градирани, смятат от общността. Ако философията е в превенцията, не може мерките по превенция да се явяват след редица предшестващи санкциониращи мерки.

- Различните агресори

 В Наредбата за приобщаващо образование се говори само за агресия между деца. Има много случаи на агресия между учители и деца, в които агресорът е различен. Тези случаи не се документират и за тях не се води статистика. Под проява на агресия следва да се разбира всяка агресивна проява между които и да е субекти в училищна среда.

Механизмът за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище изключва, че възрастният може да тормози дете. Този момент остава неясен и не може да се докаже.

Важно е да се отбележи също, че до момента няма надеждни оповестени данни за училищната агресия. А без данни не е възможно да се направи задълбочен анализ и да се планира превенция.

- Необходимите специалисти

 Нужни ли са ни повече специалисти? Да, но това не означава само ресурс за наемане на специалисти. По-важно е да има достатъчно на брой подготвени специалисти. По мнение на работещите в системата нито броят им, нито подготовката им са достатъчни. Необходима е държавна стратегия за това как и какви специалисти се създават.

Освен специалистите, е важно да включим учителите, непедагогическия персонал и родителите. Към страдащото „дете“ всеки в училище има ангажимент, включително и непедагогическият персонал.

 - Включването/ролята на децата

 Един от най-мощните педагогически похвати за създаване на позитивна среда е въвличането и овластяването на децата по отношение на средата, която обитават. Важно е възрастните да чуят техните мнения и разкази за това как усещат атмосферата в училище и да се замислят над предложенията, които те дават.

Нужно е предоставянето на повече възможности и отговорности на децата да организират пространството, което обитават.

- Включването/ролята на родителите

 Всяко училище трябва да бъде насърчено да има работеща политика на приобщаване на родителите към своите ценностите и визия. Родителите биха се превърнали от опоненти в партньори на учителите и училищното ръководство само когато са разбрали и приели предварително правилата за това какво е приемливо и какво не както от страна на децата, така и от страна на самите родители.

- Ролята на институциите

 Междуинституционалното взаимодействие е ключово за синхронизиране на усилията си в полза на детето. Само когато  МОН, ДАЗД и МТСП координирано прилагат Наредбата за приобщаващо образование ще бъде постигната пълноценна грижа за децата и учениците.

Редакцията е готова да публикува и други мнения по темата.

Да поговорим

Детето скърца със зъби – може да е обект на агресия

Здраве

Агресията в училище се отразява на здравето в късна възраст

Образование

Детето ми е обект на агресия в училище

Здраве

Министър: Учители и родители да се обединят срещу детската агресия

Още от Образование

Дете, което е затрупано с играчки. Снимка: Shutterstock

Колкото по-малко играчки, толкова по-креативна е играта

Снимка: Фондация на бизнеса за образованието

Кариерно ориентиране за младежи и родители

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Сиара и Ръсел Уилсън

Снимка: Getty

Майка и баща целуват бебето си. Снимка: Shutterstock

Щастливата Натали Трифонова. Снимка: Instagram

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Майка и баща целуват бебето си. Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

Тънките нишки на дълбоката привързаност

Кога и как се изгражда силната връзка дете-родител

Щастливата Натали Трифонова. Снимка: Instagram

Заедно

Натали Трифонова от сцената: Ще ставам майка

Чаровната синоптичка чака син

Дете, което се страхува от лекаря. Снимка: Shutterstock

 

Здраве

Детето се страхува от лекаря

Как хитро да преборим страховете му

Петя Дикова, Илиян Любомиров, Александър и Илиян . Снимка: Instagram

 

Заедно

Синът на Петя Дикова и Илиян Любомиров стана на 6

Поиска за рождения си ден подарък: не играчка, а екстремно изживяване

Кафе, разтворена книга и букет от люляк. Снимка: Shutterstock

Млади родители се радват на бебето. Снимка: Shutterstock

Здраве на семейството

Наслаждавай се всяка минута на майчинството

Какво не е наред с този съвети защо психолозите го опредерят като "токсична позитивност"

Майка дъжи в ръце бебе. Снимка: Shutterstock

Здраве

Ръцете и краката на бебето са студени, а главичката – гореща

Не винаги това означава, че има температура, паниката е излишна

Колин Фарел. Снимка: Getty

Заедно

Колин Фарел търси интернат за сина си, който е инвалид

Момчето е родено с рядко генетично увреждане, което се влошава

Жена, която глади с дете на ръце. Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

Дефицит на време: Когато 24 часа не стигат

4 ефективни начина да си освободите пространство за повече възможности